יפוי כח מתמשך – מה חשוב לדעת?  

    יפוי כח מתמשך – מה חשוב לדעת?  

בוודאי שמעתם כמה פעמים את המונח יפוי כח מתמשך. מדובר במסמך משפטי, באמצעותו ניתן למנות אדם קרוב לנו, שאנו סומכים עליו, להיות מיופה הכח שלנו ולפעול בשמנו כאשר לא נוכל לעשות זאת. ניתן למנות מיופה כח לענייני רכוש, גוף, עניינים אישיים, או לכל אלו יחד. ריכזנו עבורכם את עיקרי הדברים שחשוב לדעת על יפוי כח מתמשך.

מייפה הכח ומיופה הכח

כל אדם מגיל 18 ומעלה, תושב ישראל וכשיר משפטית, רשאי לערוך ייפוי כח מתמשך. כמו כן, החוק קובע כי כאשר מייפה הכח, הממנה, הנו אדם עם מוגבלות כדוגמת כבדות ראייה או מוגבלות שמיעה, יש לאפשר לו התאמות כדי שיוכל לחתום על המסמך. למיופה כח יכול להתמנות כל מי שהממנה רוצה בכך והנו מעל גיל 18, למעט הגבלות מסוימות. למשל, בענייני רכוש אין אפשרות למנות מיופה כח שהוגדר על ידי בנק ישראל כלקוח מוגבל חמור או שהוכרז כפושט רגל, אלא אם ניתן לו הפטר מחובותיו לאחר הכרזתו.  נדגיש, כי מיופה כח חייב להיות אדם יחיד ולא תאגיד, זאת בשונה ממינוי אפוטרופוס, אז מותר למנות גם תאגיד לתפקיד. חשוב לבחור באדם בעל יכולת וזמינות למלא את התפקיד, עליו הממונה סומך באופן מלא שידאג לרווחתו.

מהם ההבדלים בין יפוי כח מתמשך למינוי אפוטרופוס?

  1. זהות הממונה: בעוד שמינוי אפוטרופוס, זהותו וסמכויותיו נקבעים על ידי בית המשפט, במסגרת ייפוי כח מתמשך, הבחירה היא בידי מייפה הכח עצמו. הוא זה שבוחר מי ידאג לו ויטפל בענייניו בעתיד, כמו גם על אלו נושאים יהיה אמון במסגרת ייפוי הכח.
  2. פיקוח: על אפוטרופוס חלה חובת דיווח לאפוטרופוס הכללי, המאפשרת לו לפקח על פעילותו. על מיופה כח הממונה במסגרת יפוי כח מתמשך אין פיקוח שכזה. עם זאת, יש חובה להפקיד את המסמך אצל האפוטרופוס הכללי ומיופה הכח מחויב לשמור מסמכים הנוגעים להחלטות מהותיות שקיבל במסגרת תפקידו.
  3. ביטול המינוי: ביטול מינוי אפוטרופוס ייעשה על ידי בית המשפט בלבד, בעוד שמי שחתם על ייפוי כח מתמשך ומבקש לבטלו יוכל לעשות זאת בכל עת, כל עוד הוא כשיר משפטית. יש לפנות לשם כך לעורך דין אשר ישלח הודעה מסודרת לאפוטרופוס הכללי וזה יאשר את ביטול המסמך.

סמכויות מיופה הכח

הממנה הוא זה אשר קובע את סוג והיקף הסמכויות של מיופה הכח. על כן, יכול הוא למנות את מיופה הכח לטפל בכל ענייניו או רק בנושא מסוים כגון ענייני בריאות או רכוש. לא רק זאת, מייפה הכח רשאי לבקש מעורך הדין לנסח הנחיות ספציפיות באשר לאופן מילוי התפקיד. חשוב לדעת, כי ישנן פעולות מסוימות אותן לא יוכל מיופה הכח לבצע ללא קבלת אישור של בית המשפט, ביניהן, עסקאות במקרקעין. זאת בשל שווין הכספי הרב, אז יש לוודא כי האינטרסים הכלכליים של הממונה נשמרים באופן המיטבי.

עו"ד יפוי כח מתמשך

לאור הביטחון שמעניק לנו ייפוי כח מתמשך, יותר ויותר אנשים בוחרים לערוך מסמך זה ולחיות בראש שקט כי בעתיד יהיה מי שידאג להם. אם החלטתם לערוך ייפוי כח מתמשך, עליכם לפנות לשם כך לעורך דין. בניגוד למסמכים משפטיים אחרים בהם מומלץ לקבל ייעוץ משפטי, אך זו אינה חובה בדין, כאשר מדובר על עריכת ייפוי כח מתמשך, מחייב החוק לפנות לעורך דין ואם לא, המסמך לא יהיה בר תוקף. נדגיש, כי יש לפנות באופן ספציפי, לעורך דין שבידו הסמכה ייעודית לעריכת ייפוי כח מתמשך. תפקידו יהיה להסביר לכם את משמעויותיו של המסמך, לוודא כי בחרתם לערוך את המסמך מרצון חופשי וללא לחץ מצידו של מיופה הכח או גורם אחר ולבסוף לנסח את ייפוי הכח על פי העדפותיכם.

 מעוניינים לערוך ייפוי כח מתמשך? יש לכם שאלות או ברצונכם להתייעץ? אנו מתמחים בעריכת ייפוי כח מתמשך בהתאמה אישית ואנו עושים כן במקצועיות ובמסירות מלאה.

 

 

מעוניינים בייפוי כוח מתמשך?

לשיחת ייעוץ חינם מלאו את הפרטים ונחזור אליכם במהרה:

קבעו היום מי יטפל בכם מחר!

חיפוש בבלוג לפי נושא:

ארכיון:

ארכיונים

כתבות אחרונות: