מינוי תומך החלטות

 מינוי תומך החלטות

ישנם שלושה הסדרים שונים אשר נועדו לסייע למי שמתקשה לנהל את חייו, בשל מחלה או מגבלה כלשהי: תומך החלטות, יפוי כח מתמשך ומינוי אפוטרופוס. במאמר זה נתמקד בהסדר של תומך החלטות, תוך הצגת ההבדלים בינו לבין שני ההסדרים האחרים.

הקדמה

נהוג לחשוב כי בכל סיטואציה שבה מתקשה אדם לטפל בענייניו, הוא זקוק למינוי אפוטרופוס או להפעלתו של ייפוי כח מתמשך. אולם למעשה, שני הסדרים אלו נועדו אך ורק למצב שבו אדם מאבד את כשירותו המשפטית. כלומר, כי הוא אינו מסוגל עוד להבין את משמעותן של הפעולות שהוא מבצע. אולם, ישנם מצבים רבים שבהם אדם עודנו צלול וכשיר לחלוטין לנהל את חייו אך הוא זקוק לסיוע במימוש וביישום החלטותיו. קושי זה יכול לנבוע מזקנה, ממגבלה פיזית או נפשית, אך כאלו שלא שוללות ממנו את כשירותו המשפטית. במצב זה, מינוי תומך החלטות הוא ההסדר המתאים.

מינוי תומך החלטות

כשמו כן הוא, תומך החלטות הוא מי שמסייע לאדם אחר (הנקרא נתמך) ביישום החלטותיו. נדגיש, כי אין הוא מקבל החלטות במקום הנתמך היות שזה, כאמור, בעל כשירות משפטית תקינה אלא רק מסייע ביישומן. כך,  תומך החלטות יכול למשל לעזור לנתמך בעניינים הללו:

  1. איתור מידע: סיוע באיסוף מידע אודות זכויות הנתמך או פרוצדורה כלשהי.
  2. הגשת מסמכים: עזרה בסריקת מסמכים והגשתם באינטרנט לגופים שונים, או הגשתם פיזית לגורם הרלוונטי.
  3. הבנת פרוצדורות: תומך החלטות יכול לסייע לנתמך להבין מה נדרש ממנו לעשות בהליך בירוקרטי כלשהי.

הגשת בקשה למינוי

מינוי תומך החלטות נעשה על ידי בית המשפט, על פי בקשה שהוגשה לו על ידי הנתמך עצמו, בה הוא מבקש למנות אדם מסוים לתומך שלו. זאת בשונה ממינוי אפוטרופוס, אז הבקשה המוגשת על ידי בן משפחה, היות שאותו אדם הזקוק לאפוטרופוס אינו כשיר משפטית ולכן אינו רשאי לפנות בעצמו לבית המשפט. מומלץ להסתייע בעורך דין לצורך הגשת הבקשה למינוי תומך החלטות על מנת שזו תהיה מנומקת כהלכה, תכיל את כל הפרטים הנדרשים ותכלול תצהיר חתום על ידי עו"ד כפי שדורש החוק. לאחר שהוגשה הבקשה, בית המשפט יקיים דיון ואם סבר כי יש צורך במינוי יאשרו בצו, בו יקבע את היקף הסמכויות של תומך ההחלטות ואת משך המינוי.

ייפוי כח מתמשך

תומך החלטות הוא ההסדר המתאים ביותר כל עוד הנתמך הנו בעל כשרות משפטית. מרגע שזו אבדה, יהיה צורך למנות לאותו אדם אפוטרופוס, אלא אם ערך מבעוד מועד יפוי כח מתמשך. זהו כלי משפטי חדש יחסית אשר נועד להוות חלופה להליך של מינוי אפוטרופוס. באמצעותו נוכל לקבוע, בעודנו בריאים וצלולים מי יטפל בענייננו כאשר לא נוכל לעשות כן. זאת בשונה ממינוי אפוטרופוס, הליך המתבצע בבית המשפט ובמסגרתו הוא זה אשר קובע את זהות האפוטרופוס. כמו כן, מינוי אפוטרופוס מתבצע רק לאחר שאותו אדם הזקוק למינוי כבר אינו מבין את משמעותה של הפעולה, אז, מטבע הדברים, אין לו כל השפעה על מי ימונה כאפוטרופוס שלו ומה יהיו סמכויותיו בעניינו. ייפוי כח מתמשך מבקש למנוע מצב זה ולאפשר לכל אחד מאיתנו לקבוע מראש, מי יהיה אותו אדם או מספר אנשים אשר ידאגו לזכויותיו ולרווחתו כאשר הוא לא יכול לעשות זאת עבור עצמו.

מינוי תומך החלטות הוא כלי חשוב ואפקטיבי, אך תוקפו פג עם אובדן הכשירות המשפטית. על כן, חשוב בד בבד לערוך ייפוי כח מתמשך ולמנות אדם עליו אנו סומכים כמיופה כוחנו, אשר ידאג לענייננו כאשר לא נוכל לעשות כן.

 

 

מעוניינים בייפוי כוח מתמשך?

לשיחת ייעוץ חינם מלאו את הפרטים ונחזור אליכם במהרה:

קבעו היום מי יטפל בכם מחר!

חיפוש בבלוג לפי נושא:

ארכיון:

ארכיונים

כתבות אחרונות: